خلاصه خبر :   اطلاعات اولیه در مورد بورس
تاریخ : 14/05/1399      ساعت : 21:21
نویسنده خبر: Hamed Rezaei                
متن خبر :

دقت به این نکته ضروری است که معاملات از ساعت ۹ الی ۱۲:۳۰ انجام می‌ شود و پیش از آن کاربر تنها می‌ تواند سفارش خود را در سامانه ثبت کند ولی امکان خرید و فروش تا پیش از ساعت ۹ وجود ندارد.

در سامانه معاملاتی آنلاین، سرمایه‌ گذاران می ‌توانند روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۲:۳۰ نسبت به ثبت سفارش خرید و فروش اقدام کنند.

به نقل از گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، دقت به این نکته ضروری است که معاملات از ساعت ۹ الی ۱۲:۳۰ انجام می‌ شود و پیش از آن کاربر تنها می‌ تواند سفارش خود را در سامانه ثبت کند ولی امکان خرید و فروش تا پیش از ساعت ۹ وجود ندارد.

در روزهای پنجشنبه و جمعه و یا روزهای تعطیل، امکان خرید و فروش در بازار وجود ندارد و ساعت معاملات قراردادهای آتی هم از ساعت ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ است.

معاملات سهام فقط از طریق سامانه معاملات بورس که یک سیستم کاملاً مکانیزه است، قابل انجام است و دارندگان سهام نمی ‌توانند خارج از سامانه معاملاتی اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار کنند و معاملات باید به لزوم از طریق کارگزاران و طی نشست معاملاتی انجام شود.

 در حال حاضر علاوه بر تالار حافظ که تالار اصلی معاملات است، تالارهای دیگری توسط بورس یا شرکت ‌های کارگزاری در شهرهای دیگر دایر شده‌ اند که سهامداران می ‌توانند با مراجعه به آنان از تسهیلات مستقر در این تالارها از جمله سیستم ‌های نمایش ‌گر قیمت و سفارش‌ ها، بروشورهای اطلاع ‌رسانی و دوره‌ های آموزشی ‌استفاده کنند. یادآوری می ‌شود که خرید و فروش اوراق بهادار مستلزم حضور سهامداران در تالارها نیست و سهامداران می ‌توانند با دریافت مجوز معاملات آنلاین (برخط) از شرکت ‌های کارگزاری، بدون دخالت مستقیم کارگزار و از طریق اینترنت برای خرید و فروش اوراق بهادار اقدام کنند.

کد سهام‌داری (کدبورسی)

تعریف: کد سهام‌ داری یا کد بورسی عبارت است از شناسه ‌ای واحد که متشکل از تعدادی حرف و عدد است. هر شخص اعم از حقیقی یا حقوقی در سامانه اطلاعاتی بورس، بوسیله‌ این کد شناسایی می شود. اشخاص با این کد، قادر به خرید و فروش سهام صرفاً به‌ صورت حضوری در بورس اوراق بهادار خواهند بود.

کد معاملاتی اشخاص حقیقی به صورت سه حرف ابتدایی نام خانوادگی وی و پنج عدد درکنار آن تعریف می ‌شود. برای مثال برای شخصی با نام خانوادگی “محمدی” کدی شبیه به ” محم ۰۵۱۴۸” یا ” محم ۵۲۴۶۲ خواهد بود.

این کد برای اشخاص حقوقی بسته به ماهیت آن (موسسه، شرکت و …) شامل سه حرف ابتدایی کلمات مذکور مانند موسس، شرک و … به همراه یک کد پنج رقمی است.

نحوه اخذ کد سهام‌داری (کدبورسی)

برای اخذ کد سهام‌ داری، لازم است شخص با در دست داشتن مدارک ذیل به یکی از شعب کارگزاری ‌ها مراجعه و نسبت به اخذ کد معاملاتی خود اقدام کند.

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی:

*اصل و تصویر شناسنامه از صفحه اول و صفحه توضیحات

*اصل و تصویر پشت و روی کارت ملی

* شماره حساب بانکی و شماره شبای آن

*تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقیقی

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی:

*تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس

* تصویر روزنامه رسمی – آگهی کلیه تغییرات

*تصویر اساسنامه

*کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره

* تکمیل فرم تعهدنامه

* تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقوقی

کد معاملات برخط (آنلاین)

تعریف: کد معاملات برخط یا کد آنلاین، کدی است که فرد پس از اخذ کد بورسی به منظور تسهیل در انجام معاملات، می‌ تواند آن را دریافت کند. با این کد فرد مجاز به انجام معاملات به‌ صورت مستقیم و آنلاین خواهد بود و نیاز به ثبت سفارش حضوری نخواهد داشت. هر فرد می ‌تواند چند کد آنلاین از کارگزاری‌ های مختلف داشته باشد.

نحوه اخذ کد معاملات برخط (کدآنلاین)

جهت اخذ کد آنلاین لازم است شخص با در دست داشتن مدارک ذیل به یکی از شعب کارگزاری ‌ها مراجعه و نسبت به اخذ کد معاملاتی خود اقدام کند.

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی:

* اصل و تصویر شناسنامه از صفحه اول و صفحه توضیحات
* اصل و تصویر رو و پشت کارت ملی

* تصویر مدرک تحصیلی بالاتر از دیپل

* شماره حساب بانکی و شماره شبای آن

* تکمیل فرم مشتریان حقیقی (درصورتی ‌که مشتری کارگزاری نباشد) و قرارداد معاملات برخط

*تکمیل فرم انتقال ناظر به همراه ارائه آخرین برگه سهم (این فرم زمانی است که فرد با کارگزاری دیگری کار می ‌کند و تمایل دارد کارگزاری خود را تغییر دهد.

 نکته: برای برقراری ارتباط بین حساب بانکی متقاضی و حساب آنلاین برای برخی از بانک‌ها متقاضی دارای لازم است فرم معرفی به بانک را از کارگزاری دریافت و به یکی از شعب آن بانک تحویل دهد. برای برخی دیگر از بانک‌ ها فعال سازی از طریق اینترنت بانک  قابل انجام است.

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی:

* تصویر روزنامه رسمی آگهی تآسیس

* تصویر روزنامه رسمی – آگهی کلیه تغییرات

* تصویر اساسنامه

* کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره

* تکمیل فرم تعهدنامه

* تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقوقی 

فرآیند صدور کد معاملاتی:

پس از تکمیل فرم‌ های مربوط به کد سهامداری و کد معاملات برخط توسط متقاضی و تحویل مدارک هویتی به کارگزاری، اطلاعات متقاضی در سامانه معاملاتی بورس ثبت شده و در صورت عدم وجود مغایرت در اطلاعات اعلام شده از سوی متقاضی، طی حداکثر ۴۸ ساعت (۲ روز کاری) کد بورسی برای وی صادر می ‌شود. یک روز پس از اخذ کد بورسی، کد معاملاتی متقاضی صادر خواهد شد.

– چنانچه متقاضی دارای کد بورسی بوده و مشتری کارگزاری باشد، ۲۴ ساعت بعد کد معاملات بر خط، به تلفن همراه و آدرس ایمیل ایشان ارسال می شود.

در صورت وجود مغایرت مشخصات متقاضی با اطلاعات موجود در سامانه ثبت احوال، لازم است این مغایرت از طریق مراجعه حضوری به شرکت سپرده ‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه برطرف شود تا کد معاملاتی صادر شود. در زمان مراجعه به سپرده‌ گذاری لازم است فرد اصل شناسنامه و کارت ملی خود را به همراه داشته باشد. اگر متقاضی پیش از این کد سهامداری دریافت کرده باشد و تغییراتی در اطلاعات شناسنامه‌ ای ایشان رخ داده باشد (شامل تغییر نام خانوادگی، حذف پیشوند یا پسوند از نام خانوادگی و …)، لازم است متقاضی با در دست داشتن مدارک شناسایی و برگه ‌های پیشین سهام خود به شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی و تسویه وجوه مراجعه کرده و نسبت به اعلام و ثبت تغییرات اقدام کند.


كليه حقوق اين اثر متعلق به Http://www.KaraAds.Com ميباشد.
هرگونه تقليد و نقل مطالب بدون ذكر منبع ممنوع می باشد.